Blog > Komentarze do wpisu

IV. ĆWICZENIA RELAKSACYJNE

  ZESTAW I

  1. Krąg przyjaciół(wspólnie z dziećmi siadamy w kręgu na podłodze i witamy się przekazując sobie uśmiech).

  2. Krótka koncentracja na rozdanych jednobarwnych kartkach, każde dziecko otrzymuje kartkę w innym kolorze i zastanawia się z czym mu się dany kolor kojarzy-z jaką rzeczą, kwiatem, porą roku itp., czy jest to kolor ciepły czy zimny, czy go lubi. Następnie dzielimy się wrażeniami i rozmawiamy.

 3. Technika oddechowa (oddychanie „balonowe” inaczej przeponowe), wdychanie powietrza przez nos z jednoczesnym wpychaniem brzucha do góry                i wydychanie powietrza przez usta z jednoczesnym wciąganiem brzucha, (podchodzimy do każdego dziecka i sprawdzamy prawidłowość oddechu poprzez położenie ręki na jego brzuchu). Po wykonaniu kilku głębokich oddechów prosimy, aby oddychały normalnie, obserwując własny oddech.

ZESTAW II

  1. Siadamy w kręgu podajemy sobie ręce i przekazujemy  ,,iskierkę”.

 2. Rozwijanie wyobraźni i wrażliwości na barwy, dźwięki (np. techniki dźwiękowe- na głębokim wydechu „wyśpiewujemy” głoski: a, e, i, lub om                   i próbujemy odczuwać dany dźwięk- w formie wibracji).

 3. W swoim ciele; szukanie swojego dźwięku: wyśpiewujemy głoskę „a” na różnych wysokościach, próbując znaleźć wysokość dźwięku najbardziej nam odpowiadającą .

ZESTAW III

 1. Śpiewanie piosenki -nauka nowej piosenki lub powtórzenie już znanej

(np. do podanego tekstu dzieci same próbują ułożyć melodię) ;proponowany tekst- „Mam małe serduszko,  Chcę, żeby kochało, chcę żeby kochało, Niech kocha, niech kocha cały świat.”

 2.  Wykonanie  jednego wybranego ćwiczenia z planszy nr1 (demonstracja prawidłowego wykonania ćwiczenia z opisem jak wpływa na nasz organizm).

 3. Nauka obserwacji reakcji emocjonalnych np. zabawa z lusterkiem: dzieci obserwują swoje miny w lusterku; pantomima z rozpoznaniem rodzaju emocji: jedno z dzieci pokazuje wybraną reakcję emocjonalną a pozostałe dzieci zgadują.

ZESTAW IV

 1. Muzykoterapia i nauka swobodnego ruchu (np. dzieci siedzą w kręgu, wsłuchują się w odpowiednio dobraną rytmiczną muzykę i stopniowo poddając się rytmowi, dołączając kolejno: kołysanie się, ruch rąk i wreszcie ruch całego ciała, poruszając się po sali: można tę aktywność uzupełnić przez użycie instrumentów perkusyjnych lub woreczków z ryżem, kaszą.

 2. Rozwijanie zaufania i kształtowanie nawyku opiekowania się, troszczenia się o innych( np. zabawa ruchowa „ przewodnik i niewidomy”- jedno dziecko                  w parze pełni rolę niewidomego drugie jest jego przewodnikiem i prowadzi partnera chroniąc go tak, aby czuł się bezpieczny, ucząc go poznawania otoczenia przez słowa, dotyk itp.)

 3.  Wykonanie  jednego wybranego ćwiczenia z planszy nr1 (demonstracja prawidłowego wykonania ćwiczenia z opisem jak wpływa na nasz organizm).

ZESTAW V

 1. Zachęcanie do dobrych czynów i pozytywnego działania: uświadamiamy dzieciom, że tak jak my odnosimy się do innych, tak inni będą odnosić się do nas, że to co robimy wraca do nas np. jeśli się uśmiechniemy i ktoś będzie szczęśliwy, my również staniemy się szczęśliwi; jeśli będziemy dbać o przyrodę nie zaśmiecając jej i nie zanieczyszczając, otrzymamy w zamian piękne krajobrazy, czyste powietrze i wodę.

 2. Rozwijanie zaufania do grupy, zabawa „serce dzwonu”: wszyscy razem tworzą bardzo ścisły krąg, stykając się ramionami; jedno z dzieci (serce dzwonu) staje w środku wyprostowane, z zamkniętymi oczyma, i nie odrywając stóp od podłogi, poddaje się kołysaniu przez grupę.

 3. Ćwiczenia twórczej wizualizacji; dzieci przenoszą swoją uwagę leżąc na wykładzinie na to, co się dzieje na zewnątrz sali, wewnątrz sali i w nich samych: tu obserwują swój oddech, bicie serca i sprawdzają, które części ciała mają napięte. Gdy są już rozluźnione przy dźwiękach muzyki relaksacyjnej ( patrz bibliografia ), kierujemy ich fantazją. Tematem wizualizacji mogą być np. leśna polanka, łąka, chmurka, lot ptaka, ogród kwiatowy, budowanie domku itp.

Przykładowy temat wizualizacji :

CHMURKA – wyobraź sobie, że jesteś białą, pierzastą chmurką płynącą po niebie. Wyglądasz ślicznie na tle błękitnego nieba, przemykając między promieniami słońca. Delikatny wiaterek przemieszcza chmurki w różne strony. Nie jesteś sam. Obok Ciebie płyną inne białe chmurki. Jest wam dobrze razem. Pod wami przelatują ptaki. W dole wciąż zmienia się krajobraz. Płynąc po niebie widzisz w dole piękny las, za lasem rozległe łąki, pola z łanami zbóż. Pola przecina rzeka, a wzdłuż niej przebiega droga, ale to wszystko jest w dole. Ty beztrosko płyniesz po niebie, czujesz się radosny i bezpieczny. Kąpiesz się           w promieniach słońca. Jesteś szczęśliwy. Czujesz, że jesteś cząstką natury, cząstką wszechświata. Masz swoje miejsce. Jesteś potrzebny i ważny. Jesteś jedyny i niepowtarzalny. Czujesz, że jesteś kochany i akceptowany. Zapamiętaj te wszystkie wspaniałe odczucia. Zawsze będziesz mógł do nich wrócić. A teraz powoli wracasz w kierunku swojej szkoły. Wracasz do klasy na swoją wykładzinę. Przestajesz być chmurką.

ZESTAW VI

 1. Wykonanie  jednego wybranego ćwiczenia z planszy nr 1 (demonstracja prawidłowego wykonania ćwiczenia z opisem jak wpływa na nasz organizm).

 2. Nauka dzielenia się ( na przykładzie mandarynki uświadamiamy dzieciom ideę dzielenia się, która występuje również w przyrodzie; zastanawiamy się wspólnie, czym możemy się dzielić – uśmiechem, przyjaźnią, kanapkami, kredkami itp.); innym przykładem zajęć utrwalających naturalną potrzebę dzielenia się, jest przygotowanie samodzielnie wykonanych upominków, które później wszyscy wkładają w tajemnicy przed innymi do specjalnej torby,                   a następnie siedzą w kręgu kolejno każda z osób wyjmuje z torby prezent dla siebie, nie wiedząc od kogo on jest.

 3. Ćwiczenia napinające i rozluźniające; dzieci leżą na plecach nogi mają lekko rozsunięte, ręce ułożone wzdłuż tułowia, oczy zamknięte, kolejno napinają               i rozluźniają: stopy, łydki, kolana, uda, pośladki, brzuch, klatkę piersiową, barki, ramiona, ręce, szyję, kark, mięśnie twarzy (mogą robić głupie miny).

poniedziałek, 12 października 2015, wasilowska

Polecane wpisy

  • Kolonie Letnie 2016

    Uczniowski Klub Sportowy „Dwójka Ząbki” przy Szkole Podstawowej Nr 2 w Ząbkach organizuje w terminie 09.VII -19.VII .2016r. kolonie letnie w Bieszcz

  • Zebranie sprawozdawczo - wyborcze

    Zapraszamy na sprawozdawczo-wyborcze   zebranie zarządu UKS „Dwójka Ząbki” w celu wybrania nowych władz klubu. Zapraszamy do współpracy ch

  • WAKACYJNE WSPOMNIENIA

    W tym roku UKS ”Dwójka Ząbki” zorganizował kolonie do Wioski Glinianych Okrągłych Domków. Ośrodek Wypoczynkowy KUKLE położony jest na skraju Puszczy