Blog > Komentarze do wpisu

IV. ĆWICZENIA RELAKSACYJNE

  ZESTAW I

  1. Krąg przyjaciół(wspólnie z dziećmi siadamy w kręgu na podłodze i witamy się przekazując sobie uśmiech).

  2. Krótka koncentracja na rozdanych jednobarwnych kartkach, każde dziecko otrzymuje kartkę w innym kolorze i zastanawia się z czym mu się dany kolor kojarzy-z jaką rzeczą, kwiatem, porą roku itp., czy jest to kolor ciepły czy zimny, czy go lubi. Następnie dzielimy się wrażeniami i rozmawiamy.

 3. Technika oddechowa (oddychanie „balonowe” inaczej przeponowe), wdychanie powietrza przez nos z jednoczesnym wpychaniem brzucha do góry                i wydychanie powietrza przez usta z jednoczesnym wciąganiem brzucha, (podchodzimy do każdego dziecka i sprawdzamy prawidłowość oddechu poprzez położenie ręki na jego brzuchu). Po wykonaniu kilku głębokich oddechów prosimy, aby oddychały normalnie, obserwując własny oddech.

ZESTAW II

  1. Siadamy w kręgu podajemy sobie ręce i przekazujemy  ,,iskierkę”.

 2. Rozwijanie wyobraźni i wrażliwości na barwy, dźwięki (np. techniki dźwiękowe- na głębokim wydechu „wyśpiewujemy” głoski: a, e, i, lub om                   i próbujemy odczuwać dany dźwięk- w formie wibracji).

 3. W swoim ciele; szukanie swojego dźwięku: wyśpiewujemy głoskę „a” na różnych wysokościach, próbując znaleźć wysokość dźwięku najbardziej nam odpowiadającą .

ZESTAW III

 1. Śpiewanie piosenki -nauka nowej piosenki lub powtórzenie już znanej

(np. do podanego tekstu dzieci same próbują ułożyć melodię) ;proponowany tekst- „Mam małe serduszko,  Chcę, żeby kochało, chcę żeby kochało, Niech kocha, niech kocha cały świat.”

 2.  Wykonanie  jednego wybranego ćwiczenia z planszy nr1 (demonstracja prawidłowego wykonania ćwiczenia z opisem jak wpływa na nasz organizm).

 3. Nauka obserwacji reakcji emocjonalnych np. zabawa z lusterkiem: dzieci obserwują swoje miny w lusterku; pantomima z rozpoznaniem rodzaju emocji: jedno z dzieci pokazuje wybraną reakcję emocjonalną a pozostałe dzieci zgadują.

ZESTAW IV

 1. Muzykoterapia i nauka swobodnego ruchu (np. dzieci siedzą w kręgu, wsłuchują się w odpowiednio dobraną rytmiczną muzykę i stopniowo poddając się rytmowi, dołączając kolejno: kołysanie się, ruch rąk i wreszcie ruch całego ciała, poruszając się po sali: można tę aktywność uzupełnić przez użycie instrumentów perkusyjnych lub woreczków z ryżem, kaszą.

 2. Rozwijanie zaufania i kształtowanie nawyku opiekowania się, troszczenia się o innych( np. zabawa ruchowa „ przewodnik i niewidomy”- jedno dziecko                  w parze pełni rolę niewidomego drugie jest jego przewodnikiem i prowadzi partnera chroniąc go tak, aby czuł się bezpieczny, ucząc go poznawania otoczenia przez słowa, dotyk itp.)

 3.  Wykonanie  jednego wybranego ćwiczenia z planszy nr1 (demonstracja prawidłowego wykonania ćwiczenia z opisem jak wpływa na nasz organizm).

ZESTAW V

 1. Zachęcanie do dobrych czynów i pozytywnego działania: uświadamiamy dzieciom, że tak jak my odnosimy się do innych, tak inni będą odnosić się do nas, że to co robimy wraca do nas np. jeśli się uśmiechniemy i ktoś będzie szczęśliwy, my również staniemy się szczęśliwi; jeśli będziemy dbać o przyrodę nie zaśmiecając jej i nie zanieczyszczając, otrzymamy w zamian piękne krajobrazy, czyste powietrze i wodę.

 2. Rozwijanie zaufania do grupy, zabawa „serce dzwonu”: wszyscy razem tworzą bardzo ścisły krąg, stykając się ramionami; jedno z dzieci (serce dzwonu) staje w środku wyprostowane, z zamkniętymi oczyma, i nie odrywając stóp od podłogi, poddaje się kołysaniu przez grupę.

 3. Ćwiczenia twórczej wizualizacji; dzieci przenoszą swoją uwagę leżąc na wykładzinie na to, co się dzieje na zewnątrz sali, wewnątrz sali i w nich samych: tu obserwują swój oddech, bicie serca i sprawdzają, które części ciała mają napięte. Gdy są już rozluźnione przy dźwiękach muzyki relaksacyjnej ( patrz bibliografia ), kierujemy ich fantazją. Tematem wizualizacji mogą być np. leśna polanka, łąka, chmurka, lot ptaka, ogród kwiatowy, budowanie domku itp.

Przykładowy temat wizualizacji :

CHMURKA – wyobraź sobie, że jesteś białą, pierzastą chmurką płynącą po niebie. Wyglądasz ślicznie na tle błękitnego nieba, przemykając między promieniami słońca. Delikatny wiaterek przemieszcza chmurki w różne strony. Nie jesteś sam. Obok Ciebie płyną inne białe chmurki. Jest wam dobrze razem. Pod wami przelatują ptaki. W dole wciąż zmienia się krajobraz. Płynąc po niebie widzisz w dole piękny las, za lasem rozległe łąki, pola z łanami zbóż. Pola przecina rzeka, a wzdłuż niej przebiega droga, ale to wszystko jest w dole. Ty beztrosko płyniesz po niebie, czujesz się radosny i bezpieczny. Kąpiesz się           w promieniach słońca. Jesteś szczęśliwy. Czujesz, że jesteś cząstką natury, cząstką wszechświata. Masz swoje miejsce. Jesteś potrzebny i ważny. Jesteś jedyny i niepowtarzalny. Czujesz, że jesteś kochany i akceptowany. Zapamiętaj te wszystkie wspaniałe odczucia. Zawsze będziesz mógł do nich wrócić. A teraz powoli wracasz w kierunku swojej szkoły. Wracasz do klasy na swoją wykładzinę. Przestajesz być chmurką.

ZESTAW VI

 1. Wykonanie  jednego wybranego ćwiczenia z planszy nr 1 (demonstracja prawidłowego wykonania ćwiczenia z opisem jak wpływa na nasz organizm).

 2. Nauka dzielenia się ( na przykładzie mandarynki uświadamiamy dzieciom ideę dzielenia się, która występuje również w przyrodzie; zastanawiamy się wspólnie, czym możemy się dzielić – uśmiechem, przyjaźnią, kanapkami, kredkami itp.); innym przykładem zajęć utrwalających naturalną potrzebę dzielenia się, jest przygotowanie samodzielnie wykonanych upominków, które później wszyscy wkładają w tajemnicy przed innymi do specjalnej torby,                   a następnie siedzą w kręgu kolejno każda z osób wyjmuje z torby prezent dla siebie, nie wiedząc od kogo on jest.

 3. Ćwiczenia napinające i rozluźniające; dzieci leżą na plecach nogi mają lekko rozsunięte, ręce ułożone wzdłuż tułowia, oczy zamknięte, kolejno napinają               i rozluźniają: stopy, łydki, kolana, uda, pośladki, brzuch, klatkę piersiową, barki, ramiona, ręce, szyję, kark, mięśnie twarzy (mogą robić głupie miny).

poniedziałek, 12 października 2015, wasilowska

Polecane wpisy

  • Kolonie Letnie 2016

    Uczniowski Klub Sportowy „Dwójka Ząbki” przy Szkole Podstawowej Nr 2 w Ząbkach organizuje w terminie 09.VII -19.VII .2016r. kolonie letnie w Bieszcz

  • Zebranie sprawozdawczo - wyborcze

    Zapraszamy na sprawozdawczo-wyborcze   zebranie zarządu UKS „Dwójka Ząbki” w celu wybrania nowych władz klubu. Zapraszamy do współpracy ch

  • WAKACYJNE WSPOMNIENIA

    W tym roku UKS ”Dwójka Ząbki” zorganizował kolonie do Wioski Glinianych Okrągłych Domków. Ośrodek Wypoczynkowy KUKLE położony jest na skraju Puszczy

wpłaty za zajęcia ruchowe 18 zł za cały rok wpłacamy na konto Alior Banku z dopiskiem za kogo